Träning behöver inte vara tråkigt och det behöver inte heller vara tyngdlyftning på gymmet. Du kan faktiskt dansa dig till bättre styrka och kondition är roligt och givande på många sätt. Dansen låter dig släppa verkligheten en stund för att släppa stressen och få utlopp för dina känslor. 

Olika gymkedjor runtom i Sverige erbjuder gruppträning där det finns ett stort utbud av olika dansklasser. Sh’bam, Zumba och Aerobics för att nämna några och du har säkert hört talas om dem. Aerobics står för konditionsträning och det är en träningsform som utövas till musik. Detta slog igenom på 80-talet och sen dess har dans som träningsform bara vuxit. Det finns oändligt med fördelar med att dansa och nedan förklarar vi dessa för dig.

Kroppskontroll och rörlighet

Känner du ibland att du upplever dig själv som klumpig? Då kanske du ska börja dansa. Rörligheten i vår kropp är viktig för att underlätta vardagen och det är även bekvämt att ha bättre motorik för att komma längre i träningen. Du rör kroppen mycket under ett danspass och det har därför bra inverkan på din kroppskontroll. 

Förbättrad koordination

Varje danspass utgår ifrån en koreografi. Denna kan i början upplevas svår att hålla koll på men när du lär dig koreografin steg för steg så tränar du minnet och lär dig steg och rörelser lättare. För varje gång kommer det kännas enklare att genomföra och du tränar ditt minne på vägen. Det kommer även förbättra din koordination eftersom kroppen ombeds att göra rörelser du inte är van vid.

Konditionsförbättring

För att förbättra din kondition behöver du vara aktiv i ca 30 minuter innan det sker en faktisk förbättring. Under ett pass med dans lär du dig en koreografi som du sedan upprepar flera gånger för att hålla igång, sedan brukar flera mindre set sättas ihop för att få längre duration på dansen. Detta kommer garanterat göra att du får bättre kondition.

Bättre allmänstyrka i kroppen

Under ett träningspass med dans kommer du utföra mycket hopp och rörelser din kropp inte är van vid. Successivt kommer musklerna byggas upp för att öka spänsten i din kropp och ge bättre kontroll i dansstegen. Bonus är att du samtidigt för bättre kroppskontroll och din motorik kommer gynnas.

Bra för stuss och ben

Med flera hopp och kroppen ständigt i rörelse åt alla håll kommer din kropp bli utsatt för hög annorlunda belastning än vad den är van vid. Detta kommer dock resultera i både starka ben och stark rumpa. En träningsform som dans är en av de bättre om du fokuserar på att bli stark i underkroppen.

 

Stäng meny